Realistisch Plannen

De kracht van gewoon doen & Gestructureerd plannen

Deze methode geeft je de kans om vaker te slagen, waarmee je zelfvertrouwen opbouwt.
Ook leer je meer inzicht en overzicht te hebben over je tijdsbesteding.

Don't write a book, write a page

Als perfectionist vind je het moeilijk om taken te beginnen en beëindigen.
Wellicht omdat je verwacht te mislukken, of omdat je bang bent te falen in de ogen van een ander. 
Een perfectionist zal de neiging hebben om taken te vermijden waarvan ze voorspellen te mislukken, in de hoop dat het op een later moment wel goed zal gaan. 
Niets is minder waar, we zullen iets niet komen te begrijpen voordat we het daadwerkelijk proberen en hiervan leren.

Niet geschoten is altijd mis

Ieder mens maakt fouten, en daar leren we van… toch?
Neem daar maar wat van aan, want zonder de fout durven in te gaan zal je niet weten hoe je iets wel goed moet doen. Tenslotte hoeft ook niet alles perfect te zijn, het is belangrijker om een begin te maken en je te focussen op de kracht van het “doen”.

Ondersteunende video

Video afspelen

Checklist methode & Realistisch plannen

Maak een checklist voor iedere taak. 
Vul de lijst in met kleine, haalbare doelen en voer ze één voor één uit. 
Eenmaal een doel behaald kun je hem aanvinken, en klaar!

Wanneer het voorkomt dat je taken verkeerd in hebt geschat, waardoor je niet meer de planning kunt bijhouden zoals je had gewenst, wees dan niet ontmoedigd. Waarschijnlijk komt dat omdat de perfectionist in jou te lang bezig is geweest met dingen foutloos maken.
Dat kan enorm vervelend zijn… maar laat dat je niet onderuit halen want soms duren dingen nou eenmaal wat langer.
Door de checklist kunnen we dit beter beheersen, alleen is het ook van belang om realistische/haalbare doelen op te stellen voor jezelf.

Zorg dus voor een checklist waarbij je de moeilijkere taken opsplitst in kleinere taken die je dan stap voor stap behandelt. Ga bij ieder doel dus na hoe moeilijk deze is en hoe lang dit duurt en wat hiervoor nodig is. Bepaal hieruit of je dit doel misschien beter weer kan onderverdelen in simpelere taken.

Grote veranderingen komen tot stand door kleine stapjes te nemen in de richting van je doel.